Nordkap 2010

Se billed show
Se video

Nordkap 2010

Sommerferien var i år bestemt til, at turen skulle gå til Nordkap. Nu ville vi prøve om den gamle autocamper ville være med os. Vi har ferie i uge 30 –32 så der var 3 uger til det.

Planen var at køre op gennem Norge og nedad igen gennem Finland og Sverige.

Vi har før haft turen derop for år tilbage.

Der var visse ting undervejs som var planlagt at vi ville se. Bl.a. ville vi ind at se Svart isen igen. Se hvor meget is der er smeltet siden vi sidst var der. Og i Narvik ville vi med toget der går ind i Sverige. Det skulle være en skøn tur ind i den norske natur.

I Finland er der en guldminemuseum og en ametystmine vi også gerne ville ind at se.

Fredag den 23 juli

Bilen var pakket og klar til vi kom hjem fra arbejde kl. 12. Men der var flere ting der lige skulle ordnes inden afgang, så det var lige ved at vi måtte vente til lørdag morgen med at køre.

Kl. 17 var vi så færdige og besluttede os til at vi kunne da køre så langt vi havde lyst til. Så af sted over Fyn og Sjælland og kom til Helsingør hvor vi tog færgen til Helsingborg og der fandt vi et sted for nat på en lystbådehavn lige nord for Helsingborg. Der var vi så heldige at løbe sammen med nogle naboer fra gaden, så det blev da en hyggelig aften sammen med dem. Det blev da godt nok lidt dyrt for natten. Det kostede 180 svenske kr. betalte med 200 danske og fik kun 20 svenske kr. tilbage, så lidt snydt kan man da blive .

Lørdag den 24 juli

Vi kørte med motorvejen til Norge. Da vi var kommet til Norge, tog vi en mindre vej for at komme fra motorvejen.

Det blev en dag der bestod mest med kørsel. Vejret var med os med sol og rigtig sommervejr.

Der fandt vi også en lille havn ved en stor sø, hvor vi kunne holde gratis. Der var en autocamper mere der holdt for nat. Et hollandsk ægtepar med 2 små børn. Det er en udflugtsmål for mange nordmænd, der kommer sejlede dertil og ligger til ved kajen. Der er en restaurant og ishus på pladsen som er meget benyttet af de sejlede gæster. Der er også en stor græsplæne hvor man kan ligge og tage solbad. Der kan bades i søen.

Vi havde nu selv mad hjemmefra så det blev til hvidløgs marineret flanksteak med salat. En rigtig hyggeligt sted hvor vi kunne nyde aftensolen.

Søndag den 25 juli

Vi kørte fra søen ved Gansvika til Nes ad 175, hvor vi kom forbi en temmelig stort vandkraftværk, og videre til Sør-Odal, med vej 24 til Hamar, Lillehammer. Vi kom til et sted hvor vejen gik under en jernbane og vejen var ikke bredere end bilen lige kunne passere. Vi havde en kort ophold i Lillehammer. Der har vi været på ferie for år tilbage og ville da lige gense stedet. Derefter kørte vi op for at se Ringebu stavkirke som er meget speciel. Alle gravstenene vendte samme vej. Det ser man for øvrigt på næsten alle kirkegårde her i Norge. Derefter tog vi Friisvejen til 219. Det er op over et fjeld hvor der ikke vokser træer. Der var mange hytter helt oppe på fjeldet. Fårene går og græsser. Virkelig flot udsigt flere steder. Derefter vej nr. 219 til vi fandt en rasteplads for natten ved en elv . Vi kan herfra se sne på et par af de store bjerge i nærheden. Det var gråvejr og blæsende oppe på fjeldet og efter vi holdt ind for nat begyndte det da også at regne.

Mandag den 26 juli

Vi kørte videre nordpå og kom forbi en lidt specielt kirke. Eysteinskirke som er en ret ny kirke. Det var så tidligt på dagen, at kirken ikke var åbnet, men vi kunne da kikke ind af vinduerne og se hvordan den ser ud indvendigt. Kom til E6 igen og fulgte den nordpå. Vi holdt ind på en rasteplads hvor vi kunne se vi havde været før, sidst vi var heroppe. Ellers er der ikke noget vi kan genkende. Vi har snakket om det er fordi vi ser det fra den anden side denne gang. Det går bare stille og roligt nordpå. Det er gråvejr med småbyger.

Vi kører til ca. kl. 19 og holder ind på en hytteplads hvor det også er for autocamper. Godt nok lidt dyrt 170 kr. inkl. el, men også det eneste service for dem. Det er lige ned til en elv hvor man nok kan bade, der er sø før elven og det ser roligt nok ud. Men nok lidt for koldt.

Tirsdag den 27 Juli

Vi starter kl. 9.00 og kører nordpå langs E6. Vi var inde at proviantere i Mo I Rana og kørte ud til Swartsisen hvor vi ankom kl. 12 og så båden lige sejle derud. Næste båd kl. 14. Men var så heldigt at der var en ekstra afgang kl. 13, som vi kom med. Det tager ca. 20 min at sejle derud. Så er der en gåtur på 3,2 km ud til isen og lige så langt tilbage igen. Vi var lidt spændt på at se hvor meget is der var smeltet siden vi var der i 2004. Det viste sig ikke at være meget. Der var information om at i 1911 var isen 50 m. fra søen vi sejlede på og i 1945 var isen 1 km. fra søen, hvor der i dag er 3 km. Siden 1989 har isen ikke flyttet sig ret meget, men vi kunne se det var svundet lidt siden 2004. Vi læste i en avis at der dagen før var nogle tysker der havde trosset spærringen og var kommet for tæt på isen, hvor der brækkede et stykke af.

Vi var tilbage ved bilen kl. 17 og kørte igen nordpå. Det begyndte at regne lige kort efter vi kørte ud fra Svartsisen og der hænger mange tunge skyer med meget regn. Vi finder en p. plads lige ned til en elv og kan høre vandet bruse fra en fald og har en gammel jernbanebro som udsigt. Der holdt 3 autocamper i forvejen da vi kom og næste morgen var der ca. 10 der holdt for nat. Hen på aftenen lysner det lidt, dog ikke så vi kan sidde ude. Menu er norsk biksemad (Pyt i pande med fløde).

Onsdag den 28 juli

Da der holdt så mange her på pladsen, kunne vi ikke få lejlighed til at få et bad, så vi starter med at køre til et sted hvor vi kan holde for os selv og tage et bad. Vi har udendørs bruser så vi kan stå udenfor og tage et brusebad, er rarest hvor der ikke er for mange. Målet er Narvik og undervejs havde vi fra GPS en koordinat på en nationalpark for Swartsisen, som viser sig bare at være et stenbrud. En stor skuffelse. Kørte forbi Polarcirkelcentret og tog ind med hovedvej 218 mod Saltstrømmen og kaldet kulturvejen, det var en naturoplevelse at komme den vej. På denne strækning fandt vi en rasteplads som er drevet af de lokale i området, meget smuk sted ned til en sø. Der var lagt forskellige materialer om området i en holder i hytten, der var også friske blomster på bordene og brænde til fri afbenyttelse hvis man ville grille. Det var dog stadig så tunge skyer, at helt oppe i højden var der tåget. Fårene lå flere steder på vejen så man næsten ikke kunne komme forbi dem. Vi ankom til Saltstrømmen ved middagstid og så tidevandet komme ind og der var kraftig strøm ind i fjorden. Vi holdt ind to steder for at betragte vandstrømmen. Det er virkelig imponerende at se. Der er mange hvirvler i vandet, men der skal også 400 mil. kubikmeter vand igennem. Solen har været fremme flere gange i dag.

Derfra igen ud til E6 og op langs den mod Narvik. Vi ankom til havnen hvor vi skal sejle over og måtte desværre vente til næste færge. Den sidste bil de kunne have med, måtte kun være en personbil og den bag os blev vinket frem. Ærgerligt. Vi kørte nu efter den første plads som vi følte egnet til overnatning og kom til en plads hvor vi har en fin udsigt ud over vandet. Aftensmaden består af bøffer (som var købt i en forretning) og salat. Vi sidder og ser ud over vandet hvor solen er ved at gå ned. En rigtig pragtfuld sted hvor vandet er helt blikstille og man tydeligt kan se landskabet spejler sig i vandet. I dag kørte vi igennem ca. 15 tunneller af forskellig længde på en strækning á 70 km. Den korteste var 160 m. og den længste var 4,7 km.

Torsdag den 29 juli

Vi starter dagen med at køre en lille times tid for at få lidt varme i bilen, holder ind for at få et udendørs bad og vores morgenkaffe, et lidt afsides sted for at kunne være uset under badet.

Målet er nu Narvik for at komme med toget ind i landet. Sidst vi var her så vi en del om det pionerarbejde det havde været at få anlagt jernbanen, som går ind i landet med det formål at køre malm ud til kysten, hvor der ligger en malmfabrik og vi ser hvor den ene jernbanevogn efter den anden kører malm ud. Sidst vi var her måtte vi vente en hel dag på at komme med så vi valgte dengang at springe over. Det kneb lidt at finde stedet, så var lige en tur ind på museet der er over jernbanestrækningen. Og der fandt vi ud at der var en halv time til toget kørte. Der kører kun et tog hver dag. Så det blev lidt i hu hej ud til toget.

Toget kørte kl. 10.36 og det var en vidunderlig smukt tur ind i landet. Vi kørte med til Rigsgrænsen til Sverige og fik der et ophold på ca. 15 min hvor vi så tog med tilbage igen. Der lå en lille landsby med et hotel og vandrehjem og så et par huse. Der er også en campingplads i byen. Det man lagde mest mærke til her var den stilhed der var over hele området. Var tilbage i Narvik igen kl. 12.40. kørte mere nordpå og så drejede af mod Lofoten og kørte med en national turistvej langs en kyststrækning for igen at komme på E6 længere nordpå og så med E6. Kom til en lille by Nordkjobsbotn hvor vi kørte ind for at proviantere. Der var et lille campingplads (Bamsebo), som vi valgte at overnatte på. Da vi skulle have ladet batterier op og vand i tanken mm. Dagen var den første på hele turen med rigtig varmt og solskins vejr Ca. 24°

Fredag den 30 juli

I dag har vi bare kørt op ad E6, vi kom igennem et par tunneller og over flere broer. Ind om flere fjorde, vi så i det fjerne en isbræ, men vi valgte ikke at køre derop. Vi var i Lyngen, Karasjok og Alta. Vi kom forbi en kirkegård hvor vi troede verdens mindste kirke lå. Det viste sig dog at det kun var et redskabshus i forbindelse med kirkegården, der er udformet som en lille kirke. Det blev også gjort hold ved et lille vandløb hvor der blev vasket lidt tøj. Vi fandt et dejligt sted ned til en fjord nord for Alta. Vi havde begyndt at lave aftensmad da der kom en flink mand og fortalte at vi holdt på privat grund. Vi kunne køre ca. 100 m. tilbage af skovvejen og der måtte vi gerne holde. Vi har fået stegt flæsk og kartofler til aftensmad. Dejligt. Det har været gråvejr det meste af dagen.

Lørdag den 31 juli

I dag har vi så kørt det sidste stykke til Nordkap. Det er Karstens fødselsdag i dag så den holder vi på Nordkap og de er også på ferie ved Heide park i Tyskland. Vi har sendt besked hjem til de andre om at vi er på Nordkap. Kørte stille og roligt herop ad, med flere stop. Bl.a. ved en Sameshop på højsletten hvor de solgte tørret renkød, skind og andre souvenirs. Vi har fået nogle gode billeder af renerne som går her oppe, de gik lige udenfor Autocamperen. Det er nogle flotte dyr med de store gevirer. Solen har rigtig været igennem i dag, men dog kraftigt blæsende og koldt. Her kl. 23 på Nordkap er det ved at være overskyet så vi får ikke set solen gå ned, men himmelen er stadig rød ude i det fjerne. Kl. 23.30 kom der en tågebanke ind over så i løbet af 5 min var det så tåget at vi ikke kunne se 50 m og det varede ikke længe inden vi fandt bilen og gik til ro. Det regnede og ruskede i bilen så søvn blev det ikke meget af. Marianne blev søsyg og prøvede at få lidt søvn, ved at sidde op, med sin dyne omkring sig. Det var næsten uhyggeligt den nat.

Søndag den 1 August

Alligevel sov vi lidt. For kl. var 8.30 inden vi stod op. Det var godt nok koldt at komme op, der var kun 10° i autocamperen. Det blev kun lige tid til at lave kaffe. Vi syntes vi havde fået nok af Nordkap og ville ned derfra, hvor der var lidt mere læ og der få vores morgenkaffe. Det blev dog alligevel til godt en times kørsel inden vi var nede hvor det var menneskelig at være. Vi kørte mod Russerne og der var Marianne så uheldigt at komme lige tæt nok på en Finsk autocamper, så vi begge fik revet venstre sidespejl af, heldigvis skete der ikke andet. Det er Søndag og vi har ikke en chance for at få fat i en ny, så vi beslutter at køre stille og roligt mod Finland. I Lakselv havde vi glædet os til at der var fest nu det var søndag, om vi kunne være så heldigt at få laks. Det var bare stille og roligt og ingen tegn på byfest. Derfra tog vi vejen mod Finland E75 og så ned gennem Finland. Her til eftermiddag blev det helt fint vejr, men lidt skyet og solskin. Der er næsten ingen andre end os på vejen, udover får og rener, og nok en strækning på godt 100 km uden så godt som et eneste beboet hus. Småskov med mange søer. Her hen mod aftenen finder vi en skovsø der ligger ca. 200 m fra vejen, hvor der er meget stille og roligt. Kun os. Her havde vi glædet os til vi ville grille og nyde en stille og roligt aften for at gå tidligt i seng. Vi virker lidt trætte i dag. Men er nu så uheldigt at det begynder så småt at regne igen. Så det bliver inden døre i aften. Aftensmaden består af grøntsager og pølser. Til aftenskaffe fik vi varme pandekager med nutella, jordbærmarmelade og fløde. Dejlig sted. Vi var lige nede for at få en dukkert i søen. Koldt men dejligt. Vi har set rigtig mange rener i dag.

Mandag den 2 August

Vi starter lidt sent i dag, vi gav os god tid til bad og morgenkaffe. Vi har kørt stille og roligt ned i gennem Finland. Vi fandt et supermarked, hvor vi kunne købe et spejl, så Kaj har lavet noget interimistisk noget med spejlet og noget gaffe tape, så nu kan vi da se bagud igen. Vi var inde for at se et guldgravermuseum, der kunne vi også selv prøve at vaske guld. Vi fandt begge et meget lille stykke guld, så der er guld i området. Vi har fået dem med hjem. Det kaldes også den gyldne vej hvor vi har kørt. Til aften holder vi ind på en stor plads ved en stor sø hvor der ligger et vandkraftværk.

Aftensmaden består af pølser med bacon og grøntsager.

Tirsdag den 3 August

Vi kørte videre ned i Finland for at finde en Kirke og en Ametystmine som vi var blevet anbefalet at se. Det var en meget gammel kirke fra år 1600 og lige overfor, var den nye kirke bygget, der var plads til ca. 500 personer i den nye. Vi fandt også Ametystminen og der var små 2,5 km. at gå for at komme op til den fra p. pladsen. Vi var heldige at komme kl. 11.50 for den næste rundvisning var kl. 12.00. Vi skulle op ad en forfærdelig masse trapper, men sikke en udsigt deroppe fra. Da guiderne kun kunne tale finsk og engelsk valgte vi den engelske. Vi kan ikke forstå finsk. . Det foregik inde i en shelters de havde bygget deroppe, vi fik et glas saftevand da vi kom ind i sheltersen. Det tog ca. 45 min at fortælle om minen og forskelligt andre ting. Der blev vist flere ametyststen, som de havde fundet der. Der blev til sidst sagt at der var nogle regler for at få sten med ned. For det første måtte man kun få en hver og man skulle kunne have den i en lukket hånd, hvis den var større skulle de have den. Det er jo også en måde at få gravet det hele igennem på. Derefter blev vi guidet hen til en anden mine ned gang og vi fik hver en lille hakke. Vi fandt da et par stykker, men de var godt nok ikke store. Vi fik kun lov til at grave i 10 min. alt for lidt tid. Da vi var kommet ned gik vi tilbage til bilen. Vi kørte så mon Polarcirklen hvor vi også gjorde et holdt. Der er nisser og julemusik over det hele. Til aften er vi kørt op til noget der heder Kukkola. Det er et sted på grænsen mellem Finland og Sverige hvor de fisker efter hvidfisk med store net. De står ude på nogle hjemmelavede broer og bevæger nettet igennem vandet. Vi så de fangede et par fisk. Der fanges ellers ca. 30 ton i løbet af et par uger. Her koster det 11 euro at holde.

Aftensmaden består af Kebabkød i ungarsk gullassovs med kartoffelmos til.

Onsdag den 4 August

Startede dagen med at køre til Sverige i Haparanda og der med E4 langs kysten til Luleå hvor vi fandt en dækcenter for at få en ny fordæk på.

Derfra mere sydpå med E4 til Skelefterå, for at køre ind i landet med nogle mindre veje. Ved middagstid begyndte det at regne og vi kørte i regnvejr resten af dagen. Så det handler om at komme så langt syd på som muligt. Lavede et holdt i Boliden hvor der var et museum over minedrift i området. Det var ret interessant at gå rundt der, nu det regnede. Kører videre sydpå med mål at komme over til E45 og følge den sydpå. ”Indlandsvejen”

Fandt en rasteplads hvor der er en elv som løber langs med rastepladsen og vi kan sidde inde i tørvejr og se ud på vandet.

Torsdag den 5 August

Der kom en anden autocamper og holdt på pladsen sammen med os, i løbet af natten. Så da vi skulle have bad vendte vi bilen, så vi kunne stå ugeneret og få bad. Efter morgenkaffen kørte vi til Dorothea hvor vi provianterede og kørte ud til E45. Den følger vi nedad. Til middag fandt vi en rasteplads lige ned til en stor sø. Her holdt vi et par timer vi var ude og bade, det var dejligt. Solen har skinnet det meste af dagen. Til aften fandt vi også en sø vi kunne holde ved. Der er en autocamper mere her. Vi havde købt en pose kartoffelkager og grillede koteletter som bare skulle varmes, så for første gang grillede vi. Vi var ude i søen for at bade efter aftensmaden. Til morgen kom der en dame for at gøre toiletterne rene. Det er nu kun et hul i jorden men alligevel meget pæne. Vi vaskede os nede i søen, koldt men en skønt oplevelse, at kan vare så fri i naturen.

Fredag den 6 August

Vi kørte stadig sydpå langs med indlandvejen og solen kom frem så det var fint solskin. Det forgik i meget roligt tempo med stop flere steder for at se et par fosser og ind at proviantere. Da kl. var 14 havde vi kun kørt ca. 100 km og hvis vi fortsatte med at tage det så stille og roligt ville det tage mange dage at komme hjem igen.

Vi har set mange vejskilte med får, elge og rener, men hvad ser vi så. Skiltet med bjørne på vejen. Gad vi om vi er så heldige?

Vi beslutte os til at lægge os ind på et campingplads og der holde en fridag hvis vejret ville bliver fint igen om lørdagen. Men så kom vi ind i en kraftig regnbyge. Det viste sig dog kun at være en byge, så vi kørte ind på en campingplads for at overnatte der. Det var dog ikke solskin her om aftenen, men alligevel en tur i søen for at bade. Aftensmaden stod også på grill. Det viste sig at der var en sauna på campingpladsen, så det blev en tur ind i den også.

Lørdagen blev også en dag med sol og der skulle være fest med musik lørdag aften, Campingpladsen var hyggeligt. Så vi bestemte os til en fridag og blev der til om søndagen.

Søndag den 8 August

Vi startede med at køre sydpå og havde ikke kørt lang tid inden det begyndte at regne. Det blev ved med at regne hele dagen. Så det blev bare kørsel og vi havde vist kun et i tankerne med den regn, at det nu var hjemad. Vi kom til Helsingborg og sejlede til Helsingør kørte videre og fandt et sted omkring Roskilde hvor vi holdt for nat.

Mandag den 9 August

Vi kørte lige efter morgenmaden, for nu var det bare med at komme hjem.

Turen blev i alt på 6500 km. Og må sige, at det blev en god tur, som vi fik mange minder med hjem fra.