Norge 2013

28 juli

Dagen starter med et bad i havet, og efter morgenkaffe kører vi videre. Vi kører på E6 til vi når Udevalla, der kører vi fra. Vi kører lidt rundt og finder en lille ø som hedder Saltø. Der går vi en tur på stranden, det er ikke badevejr da det er overskyet. Vi kører videre og kommer endelig til Norge. Der er betalingsvej, det koster 23 kr. Ved grænsen holder vi i kø fordi det Norske politi tjekkede alle biler. Vi kører igen fra motorvejen og finder en resteplads langs med Oslo fjord. Her overnatter vi. Vi har her en fint udsigt ud over Oslo fjord, hvor vi håber få en fint udsigt i morgen tidligt med solen i ryggen og den ellers skinner ud over fjorden. Desværre er det overskyet og diset om morgenen, så det får vi ikke noget af.

Aftensmaden består af brændende kærlighed med spagetti.

2 august

Vi er færdige med morgenmad ved 8.30 tiden og bryder derefter op. Vi kører mod Lillehammer. Der er meget trafik på E6. Vi kører bare stille og roligt for vi skal ikke nå noget og har ikke nogen planer. Da vi kommer længere ned kommer vi til at snakke om at vi var på en campingplads i Sverige for 2 år siden. En dejlig sted med en stor sø hvor man kan bade. Så vi kører mod Sverige og er der ca. Omkring 18.30 vi får en af de sidste pladser. Der er næsten fuldt bokket op.

27 juli

Vi starter fra Billund kl. 9.00 og vores mål er at nå til Sverige i dag.

Vi kører med den gamle vej til Lillebælt, derefter tager vi motorvejen. Vi så en bil der brændte kort før Odense, de var ved at slæbe forskellige ting ud af den. Det var en familie med flere børn. Rigtig synd for dem. Vi kører fra efter Storebæltsbroen og holder ved ishuset og får lidt at spise. Vi sætter Helsingør ind som mål og der er vi ca. kl. 13. Vi kører ind på en tankstation for tanke inden Sverige. der er ikke meget plads på tanksttationen, er vi så uheldige at få revet den bagerste kofanger af.

Det koster 390 kr at sejle over til Helsingborg. Der er ventetid så den bliver næsten 15. inden vi er ovre. Vi sejler med "Thyro brace", så vi tænker da lige på vores tur. Da vi kommer til Helsingborg er der festival i byen så næsten alle gader er spærret, men vi kommer da igennem. Vi tager motorvejen mod Gøteborg og finder en plads ved havet hvor vi sover. Der er 4 andre overnattende autocamper. vi får kofangeren sat fast med gafaltape. Håber det holder.

Aftensmaden består af mørbrad bøffer med brasede kartofler.

Se video

Norge 2013

29 juli

Vi vågner tidlig ca. ved 6 tiden. Efter vi har fået bad og noget at spise kører vi ca. 8.45. Da vi kommer ind til Oslo er der betalingsvej igennem en tunel. Det koster 30 kr. Måske 90 kr. Rigtig dejlig så vi ikke selv skal finde igennem Oslo. Derefter kører vi mod Drammen og derefter til Kongsberg. I Kongsberg gør vi holdt fordi der er alletiders vandfald, den vil vi gerne kigge lidt på. Da vi kommer derom og står på broen kan vi se en masse runde plader som er som udsmykning på broen. Det er alle de forskellige mønter som har været brugt her i Norge. Der er en som går igen det er et portræt af de sidste 2 konger og den kommende konge. Vi er også inde på turistkontoret for at få lidt materiale over området, men det hjælper os ikke så meget. Vi beslutter at køre med E 134 til Haugesund. Da vi har kørt temmelig længe kører vi ind på en servicestation for at få noget vand. Det kan ikke lade sig gøre. Der er en infotavle som vi kigger lidt på. Der kan vi se at vi skulle have taget en anden vej. Vi kører lidt videre og kommer til et sted hvor der er en form for marked. De sælger rensdyrskind, men de er temmelig dyre, ca. 1400 kr pr stk. Vi kommer til at snakke om at vi kan jo tage vejen op over Hardangervidda tilbage til Kongsberg os så finde en helt anden vej i morgen, så det gør vi. Vi finder en stor parkeringsplads oppe på højfjeldet hvor der også holder andre Autocamperen så her vil vi sove i nat.

Til aften fik vi det sidste af mørbraden med brasede kartofler til.

30 Juli

Vi vågner igen tidligt og kan ikke tage bad her, fordi der er så mange andre. Vi bader jo udenfor. Da vi har spist morgenmad ved 8.30 tiden ser vi en masse folk der kommer i bil og dem der holder ved siden af os i autocamper går også ned til en lille skib. De sejler kl. 9.00 til en by som hedder Mogen, det er eneste måde man kan komme derud. Flere af dem der er med har vandrestøvler på, så de skal nok vandre i området derude. Vi kører tilbage til der hvor de solgte renskind. Derfra tager vi igen vej nr.134 ud mod Hardangerfjorden. Vi er så heldige at se et 165 m. Stort vandfald. Det er bare flot. Vi ser nu det første indlandsis i det fjerne. Vi er så heldige at finde et sted hvor der er tømning for autocampere og der får vi også vand på. Da vi kommer til Odda kører vi ind til en Rema 1000 for at handle. Vi kører videre ud af 134 men kommer ikke ret langt. På et lille stykke af vejen er den meget smal og der rammer vi en campingvogn så vores sidespejl ryger af. Camingvognen kører videre så vi ved ikke hvad der er sket med den. Vi kører ind til nærmeste værksted og de siger det vil tage en dag at skaffe en ny sidespejl. De ringer til en og hører om det kan lade sig gøre. Vores autocamper er så gammel at de ikke har den i Fiat's database, så det vil tage flere dage få en ny frem. De vil gerne hjælpe, men det kræver at vi selv kører til en glasservicebutik. Det gør vi. De har ferie, men man kan ringe til dem og det gør vi så. De kommer i løbet at 15 min. vi får en ny glas i spejlet. Det koster 200 kr. Hurra. Vi kører tilbage til værkstedet og de hjælper med at få det hele flikket sammen igen og få sidespejlet monteret. De vil også kun have 200 kr. for det. Det var godt nok billig for vi holdt der ca. 2 timer. Rigtig god service kunne ikke være bedre. Nu er vi så kørende igen og holder ind på en resteplads ca. 25 km. fra Odda, da klokken er blevet næsten 18. Her vil vi holde i nat. Der er en lille fos her, som vi snakker om vi kan bade under fosset i morgen. Det er bare lidt koldt vand der kommer ned fra fjeldet

Vi får bøf med løg til aftensmad. Det var de sidste kartofler vi havde med så nu er der kun kartoffelmos, ris eller spagetti til bage.

31 juli

Dagen starter ved 6.30 tiden. Vi får lavet kaffe og får et par smøger inden vi skal have bad. Her kan vi nemlig godt stå udenfor og bade. Der er kun en autocamper mere og de holder sådan at de ingenting kan se. Fossen er for koldt. Vi får morgenmad og er færdige til at køre ved 8.30 tiden. Bilen vil ikke starte lige meget hvad vi prøver og de andre er kørt, men vi er så heldige at der var kommet en Norsk autocamper og han kom hen og spurgte om vi havde problemer. Vi lånte startkabler af ham Så kørte Nordmanden sin autocamper hen til vores og så lykkedes det at få liv i den. Vi sagde tak for hjælpen og kørte videre mod vores mål fra igår. Vi skulle sejle over fjorden og da var vi igen heldige for den var lige ved at sejle men vi nåede at komme med. Det kostede 237 kr. Og tog ca. 20 min. Vi kørte tilbage langs fjorden men på modsatte side som igår. Det var en ret smal vej, men ok. Vi kørte også igennem et par tunneller. Da jeg så skulle køre kom der flere tunneller, en på 11 km. Og en på 5 km. I Flom holdt vi og fik frokost og derefter kørte Kaj igen. vi bestemte os for, at køre over fjeldet istedet for at køre igennem den lange tunel. Det var en meget smal vej hvor 2 biler ikke kunne køre om ved hinanden. På et tidspunkt holdt vi for en bus og der var en bus bag ved os også. Da vi var kommet igennem alle hårnålesvingene kom vi til alletiders udsigtspunkt. Vi kørte videre og så var der ikke så mange sving mere, men der var koldt på fjeldet, jeg var ude og lave en snebold for der lå stadig en del sne deroppe. Vi holder nede ved fjorden og får vores kaffe. Vi kører videre og kommer på et tidspunkt forbi et center med udstilling at indlandsisen der kører vi ind. Vi er der ca 1 time så har vi set alt om indlandsisen. Vi finder en campingplads til natten. Det har regnet en del i dag.

Det koster 220 kr.

Vi får kartoffelmos med gullassovs til aften

1 august

Inden vi kører videre får vi lige tømt toilet og spildevand. Vi får også rent vand. I dag kører vi rundt om Jostedalsbreen og vi ser breearme flere steder. Vi kører også ind i en dal hvor man kan komme meget tæt på, men der er alligevel langt op til isen. Vi holder ved en fjord og spiser frokost og der er jeg sikker på at vi så en hval det var ihvertfald et stort dyr i vandet. Vi er inde for at se Lom stavkirke. Det koster 55 kr. pr. voksen så vi bliver udenfor. Til aften finder vi igen en campingplads som ligger ned til en stor sø det er rigtig flot at sidde udenfor og se på vandet. Man kan ikke bade i det der er for meget strøm. Solen skinner meget. Det koster 200 kr.

Vi får igen kartoffelmos og gullassovs til aften.

3 august

I dag er det slap af dag. Her er fuld sol fra morgenstunden og vi har været i søen flere gange. Vandet er 21 grader varmt så det er virkelig skønt. Vi kan heldigvis kravle i skygge ved en campingvogn. Det er nogle hollændere som ikke er der. Det ser ud som om de er fastliggere for græsset er højt under campingvognen. Det er godt nok langt hjemmefra at have campingvognen stående. Her er alle nationaliteter bla. andet et hold fra Holland med en meget stor hund, med en tyk pels. Det er synd for den.

4 august

I dag pakker vi sammen og turen går hjemad igen til Billund