Normandiet 2011

Fredag den 22 Juli

 

Kl. 15 er vi færdig med arbejdet og nu er der 3 uger ferie forude, og starter da sydpå. Vi har bestemt at vi ikke vil sidde i kø under tunellen i Hamborg og vælger at køre til Tønder og Husum for så at sejle over Elben ved Glückstad . Undervejs var vi lige inde ved en græsekiosk for at få et flaske gas. Vi var ikke sikker på om vi kan tanke gas i Frankrig.

Da vi kom til Glückborg kl. ca. 1930 viste det sig der var kø ved oversejlingen så fandt et stilplads på nordsiden af Elben hvor vi kunne sidde og se ud over vandet og de skibe der sejlede.

 

 

Se billeder
Se billed show
Se video

Normandiet 2011

 

Turen i sommerferie går til Normandiet hvor vi gerne vil se om D-dagen og hele området dernede.

 

Så inden turen havde vi anskaffet os et bog skrevet for autocamper ” Mit Wohnmobil durch die Normadie” Den er på tysk. Der er beskrevet 15 ruter i området med seværdigheder, stilpladser og campingpladser som vi har lagt ind på vores GPS. Vi har 3 ugers sommerferie så hvor lang tid turen vil tage ligger ikke fast.

 

Lørdag den 23 Juli

 

Vi starter ca. kl. 830 med at køre på færgen og da kan vi køre lige på uden ventetid. Det er både blæsende og regnvejr så det gælder bare om at komme sydpå så dagen går med at køre ned gennem Tyskland og Holland og kommer til Belgien hvor vi så vil finde et sted for natten. Ved et uheld havde vi ikke fået lagt stilpladser ind på GPS i Belgien så ledte efter en campingplads. Ind af små veje og næsten ingen kendemærker og efter vores mening er de Belgiske veje i en meget dårligt forfatning.

 

De to første campingpladser vi kom til var lukket i receptionen og ingen muligheder for at komme ind.

Så heldigvis den 3 campingplads der ligger lige nord for et lille by Turnhout fik vi et plads for natten. Det var et stor campingplads med 3 store søer i området og billigt var det heller ikke at holde der. Ingen luksus for 26 euro og så yderlig for varmt vand. Så nu håber vi på at vejret dagen efter er til sommerferie med sol og varme.

 

 

Søndag den 24 Juli

 

 

Nu er målet Frankrig så første by beskrevet i bogen vi havde med er Dieppe. Men så let skal det ikke være. Det viser sig at vi slet ikke har Frankrigs landkort inde på vores GPS og alle de koordinater som vi har lagt ind hjemmefra kan den slet ikke finde vej til. Og i de moderne tider, er det da ikke let at finde vej uden GPS.

 

Så nu er det kørsel efter en almindeligt kort. Det værste er at de ruter der er beskrevet, er små veje, som når man tænker på marguerit ruter herhjemme.

 

Det regnede det meste af dagen, så turen herned har næsten være i regnvejr. Heldigvis ud på eftermiddagen og ved ankomst til Dieppe klare det lidt op og vejret er da nu til at være ude i. Vi finder et stillads ude ved havnen og der har været marked eller lign. i byen så der er stadig gang i den. Så en tur rundt og kikke lidt på byen, bliver det da også til, inden det er tid for aftensmad.

 

 

Dagen starter videre fra Dieppe om morgenen ved 9 tiden hvor vi forsøger at følge den rute som vi har valgt. Det går da også nogenlunde uden GPS, men er ikke let at finde de små veje ud af byerne så vi vil finde et sted hvor vi kan købe en kabel så når vi kan komme på internet, kan få overført landkortet over Frankrig.

Lige umiddelbart før Fekamp lå på et høj udsigt sted, et gammel kappel. Den er nu også indrettet til hotel i de gamle uriner. Selve kappellet står stadig som fra dengang.

Det var også her de første tegn på 2 verdenskrig var. Der var flere tyske bunkers der lå helt ud til vandet. Der var bare langt ned og stejle skrænter. Så vandet måtte vi nøjes med at kikke på.

Her spiste vi frokost og kørte så ned til byen Fekamp. Her besøgte vi lige turistinformationen og fik lidt om området og hvor der lå et storcentre vi kunne købe vores kabel til GPS.

Derfra Videre til Yport og nu var det så med at finde et campingplads der havde internet. Så det blev en stilplads ved en oliedepot, og helt ud til stranden, hvor der holdt ca. 10 andre autocamper. Så efter aftensmaden en langt tur langs stranden.

 

Tirsdag 26 Juli

 

Om morgenen sammen med morgenkaffen. Sad vi og så hvordan 4 bugserbåde fik en olietanker ind, så den kunne blive losset for sin last. Turen gik nu videre langs floden Seinen der Snoer sig rundt i landskabet og ankommer til Rouen. Hvor vi finder et sted at holde. Og herfra en gåtur rundt i byen til bl.a. Deres domkirke og deres gamle bygnings værker i de smalle gader. Her bliver det også frokosttid og finder er lille fortovscafe. Bestiller noget lokalt med salat. Det viser sig så at bestå af en helt salathoved serveret i en fad sammen med andre grønsager. Der var da salat til en hel uge.

Turen gik igen videre langs Seinen bare nu på den modsatte side. Her kom vi også forbi en gammel klosterruin som var et imponerende bygningsværk. Den var dog for øjeblikket under restaurering.

Turen gik også gennem en National park og her fandt vi et meget lille hyggeligt campingplads. Her valgte vi at holde en ekstra dag for rent afslapning. Her var der internet så nu skulle der downloades kort over Frankrig til GPS. Forbindelsen var ikke den bedste. Kl. 2330 gik vi i seng og den stod stadig og downloadet. Den var færdig om morgenen.

En rigtig hyggelig campingplads hvor alle gæster blev inviteret på pandekager og kaffe om aftenen.

 

 

Torsdag 28 Juli

 

Skønt med en hviledag selv om vejret ikke er alt for godt. Der er en lille swimmingpool, men den er der ikke nogle der benyttede den.

 

Nu går turen videre og GPS virker. Vi kører fra campingpladsen kl. ca. 10 og kører blomsterruten til Honfleur, som er en lille havneby rigtig præget af turister. Der var vi lige forbi stilpladsen, hvor der var flere hundrede autocamper parkeret. Vi kører videre til Caen, hvor vi finder den tyske og engelske kirkegård med mindesten over faldne. Det er lidt mærkeligt at gå rundt der. De Tyske kors er rødbrune og de Engelske er hvide. Der er 4 navne på hver kors. 2 på hvert side. Der ligger ca. 3700 tyske og ca. 600 engelske soldater begravet her. I Caen er der et museum over D-dagen. Formentlig den største i hele området. "Memorial de Caen". Efter besøg på museum et bestemmer vi os for at køre ud til kysten hvor der i Ouistreham er en stor autocamperplads helt ud til havnen. Her sidder vi, under aftensmaden. Ser en færge fra England ligger til havn og der køres fra borde.

 

Fredag 29 Juli

 

Vi kørte op langs havet og var inde forskellige steder, men der var ikke noget fra krigens tid. Vi spiste frokost i Bayeux. Derefter kørte vi tilbage til kysten for at se nogle bunkers. Der var mange på et stort område. Da vi kom tilbage til bilen opdagede vi at koblingskablet var ved at springe og at vi ville se om vi kunne få det repareret inden weekenden. Så det var med at finde et værksted som kunne reparere det med det samme. Men det var ikke bare lige. Vi blev sendt fra den ene værksted til den anden og var inde 5 forskellige steder. De kunne først lave det tirsdag. De var ellers meget flinke og behjælpelig, men havde ikke kablet og skulle jo først have den hjem. Så vi besluttede at køre videre og se om ikke den ville holde til mandag så vi ikke skulle holde stille så længe.

 

Vi kørte nu videre og kom til den Amerikanske kirkegård, hvor det nu lige var lukketid. Så vi bestemte os for den nærmeste stilplads og så vende tilbage dagen efter. Vi kørte mod havet for der at finde et, men kom forbi en nyligt anlagt stilplads hvor vi bestemte os for at overnatte.

 

Lørdag 30 juli

 

Som det første i dag kørte vi til den Amerikanske kirkegård. Den er meget stort og det kan slet ikke beskrives hvordan det er at gå rundt der, men skal opleves. Vi gik rundt derinde i ca. 2 timer. Vi skulle igennem Securitas tjek som for at komme med et fly. Så sikkerheden der er i top. Det er lige meget hvor man står, så er der altid en linje at se som de hvide kors står i række. 9387 kors er der over faldne Amerikaner.

 

Derefter kørte vi til den største mindepark over tyske faldne soldater. Her er mindepladerne lagt på rad og række og med to navne på hvert plade. Her er der 21222 navne over faldne. Der er mange som har skænket et egetræ til minde om de tyske faldne. Tror der var ca. 6000 træer som stod plantet op til ca. 2 km før parken. Hvorpå der var et skilt med hvem der har skænket træet.

 

Herfra gik turen videre til Utah Beach, for at de det danske mindesten der er rejst for ca. 800 danske søfolk som deltog under landsætningen. Vi holdt ind på et stilplads hvor der holdt ca. 50 andre autocampere og der fik vores frokost for da at besøge en udstilling fra krigens tid. Det var spændende at gå rundt der. Der var udstilling af de landgangsbåde, en bombeflyver og andre ting der blev brugt dengang. Udenfor var der flere bunkers af forskellig art. Nu følte vi at vi havde set bunkers mm. Nok så nu gik turen ud til vestkysten og ned mod St. Michel. Vejret var så nogenlund så vi tog lige et par timer på stranden her, inden vi fandt et lille autocamperplads. Her holdt ca. 10 andre autocamper, alle franske.

 

Søndag 31 juli

 

Vi kørte ned til Mount Saint-Michel, som er en af Frankrigs største attraktioner. Mount Saint-Michel er et kloster og en kirke, som er bygget på et bjerg et stykke ude i havet, der er dog en vej derud. Det er virkelig imponerende at se. Det koster 9 euro at komme ind i selve klosteret og kirken, ellers var det gratis at gå rundt. Der er mange trapper, så det er ikke for folk med dårlige ben, eller barnevogne. Der er bygget huse op ad bjerget hvor der er hotel, restauranter og souvenirbutikker i dag. Da vi havde gået der i ca. 2 timer havde vi fået nok, det var meget varmt denne dag og rigtig mange folk. Vi gik tilbage til bilen og fik frokost. Det koster 12 euro for autocampere at parkere derude, rimeligt dyrt. Vi kørte ind i landet igen og fandt en meget lille campingplads senere på eftermiddagen. Vi blev der i 2 dage da vejret var rigtig godt. Der var heldigvis en swimmingpool så vi kunne blive kølet af. Der var mest franskmænd og hollænder, men de kunne da snakke lidt engelsk.

 

Tirsdag 2 Aug

 

Først kørte vi til den nærmeste by for at få bilen tanket, og få køleskabet fyldt igen. Derefter kørte vi nordpå med rimelige veje, så vi så en del af det franske landskab. Vi så de høstede flere steder og kørte igennem mange små idylliske byer. Da vi var kommet et godt stykke nordpå tog vi en betalingsvej. Vi kørte næsten 100 km. med den og det kostede ikke mere end 11 euro, så det er billigt. Da vi kom til Belgien fandt vi en lille campingplads midt i byen Mons, rigtig hyggelig. Ud på aftenen begyndte det at regne.Først kørte vi til den nærmeste by for at få bilen tanket, og få køleskabet fyldt igen. Derefter kørte vi nordpå med rimelige veje, så vi så en del af det franske landskab. Vi så de høstede flere steder og kørte igennem mange små idylliske byer. Da vi var kommet et godt stykke nordpå tog vi en betalingsvej. Vi kørte næsten 100 km. med den og det kostede ikke mere end 11 euro, så det er billigt. Da vi kom til Belgien fandt vi en lille campingplads midt i byen Mons, rigtig hyggelig. Ud på aftenen begyndte det at regne.

 

Onsdag 3 Aug

 

Det regner stadig så vi kører bare nordpå mod Holland og Tyskland. Vi forsøger at finde Rihnen og det lykkedes faktisk. Vi kunne ikke finde nogen steder at parkere så vi kørte rundt inde i byen, men var så uheldig at komme ind i en gade hvor vi faktisk ikke kunne være. Det var med tungen lige i munden da vi skulle igennem en port for at komme ud igen. Der var ikke 2 cm. at give af. Vi kørte ud af byen igen og fandt en lille markvej hvor vi kunne holde og drikke kaffe. Da vi kørte videre kom vi igennem et område hvor de gravede pottemul og spagnum. Der var også en masse borrerigge, men hvad de forsøgte at pumpe op fandt vi ikke ud af. Til aften forsøgte vi at finde en stillplads ved et slot, men koordinatet var ikke rigtig, så vi havnede inde i et sommerhusområde a’la Lalandia. Vi fandt dog pladsen til sidst. Slottet hedder Dranken og omkring den var der opbygget et meget stort legeområde, både med skøjtebaner, bowlingbaner, diskotek, legerum, svømmebassiner og flere restauranter. Der er også en sø med fin strandsand og vandskibane Det regner stadig så vi kører bare nordpå mod Holland og Tyskland. Vi forsøger at finde Rihnen og det lykkedes faktisk. Vi kunne ikke finde nogen steder at parkere så vi kørte rundt inde i byen, men var så uheldig at komme ind i en gade hvor vi faktisk ikke kunne være. Det var med tungen lige i munden da vi skulle igennem en port for at komme ud igen. Der var ikke 2 cm. at give af. Vi kørte ud af byen igen og fandt en lille markvej hvor vi kunne holde og drikke kaffe. Da vi kørte videre kom vi igennem et område hvor de gravede pottemul og spagnum. Der var også en masse borrerigge, men hvad de forsøgte at pumpe op fandt vi ikke ud af. Til aften forsøgte vi at finde en stillplads ved et slot, men koordinatet var ikke rigtig, så vi havnede inde i et sommerhusområde a’la Lalandia. Vi fandt dog pladsen til sidst. Slottet hedder Dranken og omkring den var der opbygget et meget stort legeområde, både med skøjtebaner, bowlingbaner, diskotek, legerum, svømmebassiner og flere restauranter. Der er også en sø med fin strandsand og vandskibane .

 

Torsdag 4 Aug

 

Vi kører fra Dranken ved 10 tiden og tager den lige vej til Elben for at sejle over. Der er ca. 1 times ventetid. Da vi er kommet på den anden side af Elben kører vi mod Kielerkanalen for at finde et sted at holde for nat. Vi holder ved Oldenbüttel og ser på skibe. Vejret er rimeligt godt. Vi var så heldige at der kom en luksusliner igennem næste formiddag. Derefter kører vi til sommerhuset Vi kører fra Dranken ved 10 tiden og tager den lige vej til Elben for at sejle over. Der er ca. 1 times ventetid. Da vi er kommet på den anden side af Elben kører vi mod Kielerkanalen for at finde et sted at holde for nat. Vi holder ved Oldenbüttel og ser på skibe. Vejret er rimeligt godt. Vi var så heldige at der kom en luksusliner igennem næste formiddag. Derefter kører vi til sommerhuset