Østrig 2012

Se billeder
Se video

Lørdag 21 Jul 2012

Vi starter hjemmefra kl ca. 8.30 og kører ned af motorvejen til Tyskland, syd for grænsen er der meget trafik i begge retninger.

Ca. 5,5 km før Elbetunellen er der kø, så det tager næsten 45 min. at komme igennem.

Vi kører fra ved Hannover for at komme østpå. Vi kører med A2 og A9.

Så har vi lige set den første mejetærsker der var ved at høste. Ca 10 km nord for Magdeburg.

Nu holder vi på en stelplads ved en meget lille yacthavn der hedder Brachwitz-Neuragoczy.

Floden hedder Saale. Der er plads til ca. 15 autocampere eller campingvogne.

Der er en lille båd som sejler biler og cykler over vandet. Det koster 2euro.

Lidt oppe af vejen fra floden er der et lille hus hvor man kan se hvor højt vandet har stået. Der vises 5 årstal 2011 / 1999 / 1993 / 1988 / 1961. I 1993 var vandet kun oppe ved soklen. I 1961 og 1988 stod vandet op midt på huset. I 1999 og 2011 stod vandet næsten op til taget.

Saalen er en biflod som støder til Elben i Magdeburg.

Søndag den 22 jul 2012

Overskyet og koldt kun 10 grader da vi vågner.

Vi kørte ca. kl. 9.00 og har bestemt os for at prøve at finde det tyske Legoland som ligger i Guntzburg, så vi må vest på. Vi kommer over til A7 og følger den.

Da vi kommer til Legoland kører vi ind på p. pladsen for autocampere. Det viser sig at vi ikke kan komme ind begge to på sæsompas fra Legoland i Billund, og derfor må køge en billet til 38 Euro. Kl er 16 så det vil vi ikke.

Vi ser de første bjerge da vi igen er på farten. Vi troede der var sne på dem, men, da vi kom nærmere kunne vi godt se, at det var fjeldet vi kunne se. Vi køber en Vignette ved den første tankstation der sælger dem. Den koster 8 euro.

Vi kører længere sydpå og finder en stellplads ved en flod, men der er ikke andre, så vi kører igen og finder en campingplads i stedet for, den ligger ned til en stor sø der hedder Chiemsee. Campingpladsen hedder Panorama Camping Harras og der holder vi som sild i en tønde, Der er en anden dansk autocamper her, den er fra Vejle. Det er et par ældre folk.

Det koster 28,60 Euro at holde her, men så er bad også gratis.

Mandag den 23 jul 2012

Dagen starter med en skyfri himmel og efter en god nats søvn går turen mod Østrig. Vi kører ind i Østrig ved Saltsburg med A10. Vi holder i kø ca. 3 kvarter, fordi det halve af vejen var spærret, pga. at de klippede græs med en maskine. Vi troede det var Vignette kontrol.

Vi følger A10 til Villach og videre til Klagenfurt, hvor vi kører lidt op i bjergene, der ligger en skøn campingplads ned til en sø. Vi er ca 530 m over havet. En rigtig lille tyroler landsby, med bjerge hele vejen rundt i baggrunden. Her ankommer vi kl 14.30 og efter vi har pakket bord og stole ud og fået kaffe, svømmer vi en tur I søen, det er godt nok koldt. Derefter slapper vi af. Dejligt varmt dog let skyet med ca 23 gr.

Tirsdag den 24 jul 2012

Vi har bare slappet af i dag.

Vi tog en cykkeltur her til formiddag, rundt om søen, ca 8,5 km.

Da vi kom tilbage til campingpladsen så vi at der var marked her. Vi købte internet til 10 timer det kostede 12 euro. Jeg var nede ved markedet lige over middag, men der var lukket. De have lukket til kl. 15.00. Vi gik derned igen og jeg købte en sommerkjole.

Vi har været i søen mange gange i løbet af dagen. Vandtemperaturen i søen er 23 g. kl. ca. 14.00. Sidste gang vi var i var kl. 20.45 det var dejligt. Vi kiggede flere gange efter fisk, men der er ikke mange i søen, kun nogle små nogen.

Bagefter fik vi pandekager med jordbær, nutella og flødeskum.

Lige nu er vi trukket indenfor fordi Kaj fryser efter det kolde bad i søen og fordi det er begyndt at regne. Vi har set på nettet at det skal både regne og tordne i aften.

Onsdag den 25 jul 2012

Efter vi har fået morgen kaffe og konstateret at vejmeldingen siger regn hver dag de næste dage besluttes det efter at have set vejmeldingen for Kroatien, at bryde op og køre sydpå.

Vi kører gennem Slovenien. Kører ind det første sted vi kan købe en vignette, den koster 15 euro. Det tager ca 3 timer at køre til Kroatien. Vi ankommer til et campingplads i Kroatien. Her finder vi et plads med havudsigt og lidt skygge under et figentræ. Bare det problem at det kniber med at få autocamper til at stå i vatter. Så er lidt rundt på pladsen for at finde nogle fliser, som vi ligger under baghjulene, men det er ikke nok, men ok.. Vi ligger næsten ved siden af et dansk par fra København.

Her er godt varmt omkring 30 gr. og nyder da også solen og vandet resten af dagen.

Her på campingpladsen er der et restaurang hvor vi spiser en steek og får en flaske rødvin til. Priserne er steget siden sidste gang vi var hernede. Prisen er næsten 1 til 1, så det er ikke billig mere.

Torsdag og fredag den 26 - 27 jul 2012

Dagenen går med sol og dasen. Vi har været i vandet mange gange, fordi det er så varmt. Hen på eftermiddagen kravler vi i skygge ved autocamperen. Vi har også været ude og cykle en tur på campingpladsen, den er rigtig stor, ca 2500 enheder. Vi har ikke set det hele. Der er en meget børnevenlig strand og et sted, hvor man kan sætte både i vandet. Det er faktisk som en hel by. Her er 2 dagligvarer butikker og flere barer. Her er også klubber for børn. 3 restauranter og ferielejligheder.

Lørdag, Søndag og Mandag den 28 - 29 - 30 jul 2012

Lørdag og søndag har vi cyklet en tur ind til byen Vasar der ligger ca 2 km fra campingpladsen. Vi går lidt rundt og kigger på forretninger og bådene i havnen. Der er godt nok nogen store nogle imellem. En af dem er hjemmehørende i Panama, men så skal de jo heller ikke betale skat her. Der bliver også solgt fisk fra nogle af bådene. Vi så også de forskellige turbåde som sejler ind i Lim fjorden bla. a. et par piratskibe. Søndag var der marked at gå rundt i.

i forbindelse med campingpladsen er en lille ø, hvor der er bar helt ud til vandet, hvor en stor fadøl koster ca. 15 kr.

Der er hængt sedler op om vi skal spare på vandet, grundet ekstrem tørke og varme.

Det er så varmt at man ikke kan sove ca. 25 g.

Tirsdag den 31 jul 2012

Så har vi bestemt os til at bryde op. Vi får cyklerne sat på, og stolene lagt i bagagerummet, og siger farvel til de andre danskere. De vil hjemad i morgen. Vi kører ved 9 tiden, og har bestemt os for samme campingplads i østrig igen. Der er ca. 300 km til campingpladsen . Da vi kommer til grænsen mellem Kroatien og Slovenien er der ca 5 km. kø, så det tager lang tid at komme igennem. Vi holder rest ved 13 tiden for lige at få noget at spise.Vi kører over den gamle grænse istedet for tunnellen. Det er en skøn tur, men meget bjergrigt. Der er mange hårnåle sving og det stiger ca. 12 procent op til passet og det falder ca. 17 procent ned mod Klagenfurt. Det er lige som at køre ned ved Munkebjergs ganget med 10. Vi handler inder vi kører til campingpladsen. Vi er på campingpladsen ca kl 15.30 og efter vi har pakket ud går vi ned til søen for lige at blive afkølet, det er næsten lige så varmt her som i Kroatien. Da vi kommer tilbage til autocamperen forsøger vi at lave skygge med vores store håndklædee som bliver hængt op i markisen. Aftenene bliver der hygget med panderkager og vin. Kl 22 går vi ind for det er ved at være koldt kun 19 g. .Så vi sover nok godt i nat.

Onsdag den 1 aug 2012

Da vi stod op var der kun 16 g inde i autocamperen, så vi måtte lige have lidt varme på. Vi er jo ikke vant til så kolde morgener.

Vi kørte en tur rundt i området, vi var oppe i en tårn, som hedder Pyramidekoglen. Der er en flot udsigt deroppe fra. Tårnet er 54 m højt og vi stod på platformen i 43 m højde. Vi kunne se mange bjerge. Derefter kørte vi ned til en dæmning, der var en nedkørsel på 12 procent, og mange hårnålesvings. Vi spiste frokost der. Vi var tilbage på campingpladsen ved 14.30 tiden.

Resten af dagen gik med solbadning og afslapning.

Torsdag den 2 aug. 2012

Vi pakkede sammen på 20 min og er nu på vej mod Danmark. Vi fulgte motorvejen til vi så en skilt hvor der stod Seel Am See, der kørte vi fra for at se lidt mere af Østrig. Vi kørte i dalen mellem 2 bjergtinder. Vi ville se om vi kunne finde den by hvor vi var på ferie i sammen med børnene for 20 år siden. Vi kom igennem en lille by hvor vi så der stod et orkester, fanebærer, folk i nationaldragter og en kiste. Der var nok over 100 i forskellige nationaldragter. Det var en begravelses følge vi så. Vi kom til den by som vi har været på ferie i for 20 år siden. Vi så huset som vi boede i, men turde ikke køre derop, for det er en meget stejl vej. Derefter fortsatte vi mod Tyskland. Vi kørte over ved Kufstein. Vi fulgte igen motorvejen et stykke, men kom så til at holde i kø. Vi valgte så at køre fra ved næste afkørsel, for ikke at sidde og stege i bilen. Det var så ind ad nogle små veje, men meget smukt. Kørte på motorvejen igen lige før München, for at komme uden om den. Vi kom til at holde i kø igen ca. 25 km. og valgte så at køre fra ved Ingoldstadt for da var klokken blevet 19. Der er en autocamperplads i byen ved et friluftsbad. Vi holder nok 20 autocamper her. Klokken er nu 22 og det er stadig meget varmt ca. 27 grader, men det er begyndt at lyne og tordne så vi er trukket ind. Nu begynder det også at regne. Dejligt med lidt vand.

Fredag den 3 aug. 2012

Vågnede ved 7 tiden og kunne ikke sove mere. Det har regnet en del i nat.

Da vi havde spist morgenmad kørte vi ved 9 tiden. Kørte op med A 9 et langt stykke. Vi holdt ind på en resteplads for at spise frokost ved 13.30 tiden, fordi der igen var kø på motorvejen. Vi fik det sidste bacon og et spejlæg til. Da vi kørte igen gik der ikke lang tid så var der kø igen. Vi havde håbet på at nå til Hamburg i aften, men det er for langt, så nu holder vi ved et gæstgiveri som hedder Allerhof, de har 15 pladser i haven. Det er kun ca 1 km fra motorvejen vi kan høre bilerne. Der er et andet dansk par med 2 små piger. Det koster 16 Euro at holde her, lidt dyrt, men vi gider ikke køre mere. Vi troede vi kunne spise her, når det nu var en gæstgiveri, men nej der er lukket. Så aftensmaden består af brasede kartofler med spejlæg til. Kl. er nu 21.30 og det er begyndt at regne så vi trækker indendøre. Alle andre har også lukke.

Lørdag den 4 aug. 2012

Vågnede ved 7 tiden. Vi kørte ved 9 tiden. Efter et stykke tid kørte vi over den gamle grænse mellen øst og vest Tyskland, så vi havde sovet i øst Tyskland. Vi havde slået trafik fra på gps, så vi kørte ikke så meget på motorvejen. Da vi kom op omkring Hamburg blev vi igen ledt ind på motorvejen. Der var bare 12 km. kø til Elbetunellen. Det tog ca. 1 time at komme igennem. Da vi var kommet igennem kørte trafikken godt ca. 20 km. så var der igen kø pga. et uheld. Der kom både politi, ambulancer og brandbiler som skulle igennem køen. Det var nu ikke noget problem for alle biler i yder og middterspor gør plads for dem. Det tog også ca. 1 time at komme forbi. Da vi kom hen til ullykkesstedet var der ryddet total op, så vi så ikke hvad det var der var sket. Resten af turen gik godt, undtagen da vi kom næsten til Kolding, da åbnede Vorherre for sluserne. Det gav godt nok vand. Ikke sjovt at køre i så meget regnvejr. Vi havde håbet på at være hjemme midt på eftermiddagen, men det holdt ikke. Vi var hjemme kl 19.